دلايل و دستاوردهای پياده‌سازي ERP در سازمان‌ها

پياده‌سازي سيستم ERP مزاياي بي‌شماري را براي سازمان‌ها به ارمغان مي‌آورد. اين مزايا فراتر از بهبود موقعيت فعلي بوده و هدف اصلي آن تأمين نيازهاي دراز مدت سازمان و توانمند نمودن آن در حوزه‌هاي مختلف مي‌باشد. از جمله اين حوزه‌ها می‌توان به حوزه‌های استراتژيک، عملياتی، فنی و مالی اشاره نمود. در ادامه به طور اجمالی به مزايای عمده ERP در هر يک از اين حوزه‌ها پرداخته می‌شود:

1- دستاوردهاي ERP در حوزه استراتژيك

  • ايجاد نگرش سيستمي در سازمان
  • نظام‌مند نمودن چگونگي انجام فرآيندهاي كاري
  • کمک در دستيابی به مزاياي رقابتي از طريق بهبود فرايندها
  • توانايي هماهنگي سريع با تغيير شرايط برون سازماني- تجارت الكترونيكي
  • توانايي هماهنگ نمودن سيستم سازمان با تكنولوژي‌هاي روز نظير وب, اينترنت و …
  • توسعه زيرساخت لازم به منظور وارد شدن به بحث کسب و کار الکترونيکی (E-Business)
  • امکان و يا تسهيل توسعه سيستم‌ها و تکنولوژي‌هاي جديد از جمله [1]JIT
  • ايجاد يكپارچگي سازماني از بعد اطلاعاتي و افزايش سازگاري اطلاعات موجود در سازمان.

2- دستاوردهاي ERP در حوزه عملياتي

  • بهبود کيفيت اطلاعات و سرعت دستيابی به آن
  • به‌روز نمودن اطلاعات مالي و عملياتي سازمان
  • کاهش هزينه‌هاي عملياتی (پردازش اطلاعات، خريد، فروش، پشتيباني و تدارکات و …)
  • بهبود تعاملات با مشتريان، تأمين‌کنندگان و پيمانکاران
  • بهبود مديريت سفارشات
  • سازماندهي و بهينه‌سازي روش‌هاي ورود داده‌ها در سيستم
  • کاهش زمان تحويل/ توزيع کالا
  • کاهش زمان دوره انبارداری
  • کاهش هزينه‌هاي دوره‌هاي نگهداري تجهيزات
  • بهينه‌سازی موجودي سازمان
  • انجام صحيح کارها و کاهش دوباره‌کاري
  • افزايش راندمان کاري کارکنان

3- دستاوردهاي ERP در حوزه فني

  • دسترسي سريع و ايمن به اطلاعات به دليل طراحي و پياده‌سازي سيستم‌ها مبتني بر اينترنت
  • کاهش ميزان سطوح آموزشي مورد نياز جهت مديريت سازمان به دليل يکپارچگي سيستم‌ها
  • همبستگي کامل و خودکار بين سيستم‌ها

4- دستاوردهاي ERP در حوزه مالي

  • به حداقل رساندن هزينه‌هاي سازمان (بالاخص هزينه‌های عملياتی)
  • استفاده بهينه از دارائي‌ها
  • افزايش برگشت سرمايه
  • بهينه‌سازي گردش مالي
  • کاهش زمان بستن حساب‌های مالی (کاهش زمان دوره‌های مالی)
  • کنترل منابع جهت استفاده بهينه

به بيان ديگر مزايای سيستم‌های پشتيبان مديريت و سيستم‌های پشتيبان عمليات به ترتيب عبارت است از بهينه‌سازی سودآوری و بهينه‌سازی بهره‌وری.



[1]- Just in Time

معرفی راهکارها